Relacions alimentàries
Les relacions alimentàries que s’estableixen en la biocenosi formen els diferents nivells tròfics (o alimentaris) que es donen en un ecosistema, passant la matèria i l’energia d’uns organismes a uns altres.
Les relacions de depredació són molt importants en la comunitat, ja que els éssers autòtrofs són capaços d’absorbir la llum del sol i fabricar la seua pròpia matèria orgànica, però els heteròtrofs no poden fer-ho, pel que han de menjar-se a altres éssers vius per poder obtenir matèria orgànica.
Les relacions d’alimentació d’un ecosistema s’estableixen en forma de cadenes i de xarxes tròfiques (trofos vol dir alimentació, en grec), en les que cada població ocupa un nivell tròfic determinat, i es representen en forma de piràmides tròfiques.
1. Quina és la importància dels productors en una cadena tròfica? I dels descomponedors?
. Quines diferències hi ha entre cadena tròfica i xarxa tròfica? En realitat, existeixen les cadenes tròfiques?3. Representa una xarxa tròfica amb els següents éssers vius i classifica’ls en els diferents nivells tròfics:
- Consumidors terciaris:
- Consumidors secundaris:
- Consumidors primaris:
- Productors:
. Quines diferències hi ha entre cadena tròfica i xarxa tròfica? En realitat, existeixen les cadenes tròfiques?3. Representa una xarxa tròfica amb els següents éssers vius i classifica’ls en els diferents nivells tròfics:
Consumidors terciaris:
- Consumidors secundaris:
- Consumidors primaris:
- Productors:
Productors:
REFORÇ – DISSENYA UNA XARXA TRÒFICA
- Un petit tauler de suro
- Gomes elàstiques
- Xinxetes
- Targetes amb dibuixos d’animals
PROCEDIMENT
- En primer lloc, escollir diverses targetes d’animals i ordenar-les segons el nivell tròfic que ocuparien en un ecosistema.
- Després feu varies cadenes tròfiques mitjançant l’ús de les xinxetes per enganxar les targetes dels animals al tauler i connecteu-les amb les bandes de goma.
- A continuació, dissenyeu la vostra xarxa tròfica connectant diverses cadenes mitjançant bandes de goma que connecten animals que es pugan trobar e més d’una cadena
- Per últim, heu de tenir en compte que no hi ha plantes a les targetes, i una xarxa tròfica ha de començar pels productors! Així que heu d’agafar els llapis de colors i fer algunes targetes de plantes. Afegir-les a la vostra xarxa tròfica i connectar-les amb bandes de goma amb els herbívors.
ARTICLE ORIGINAL
- Hands-on food web science for kids: http://b-inspiredmama.com/food-web-science-for-kids/
BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS
- Els ecosistemes (IES Alonso Quijano): http://www.educa.madrid.org/web/ies.alonsoquijano.alcala/carpeta5/carpetas/quienes/departamentos/ccnn/CCNN-1-2-ESO/2eso/2ESO-12-13/Bloque-I/Tema-III-Ecosistemas/T-3-Ecosistemas.html
- Ecosistemes (Projecte EDAD): http://recursostic.educacion.es/secundaria/edad/2esobiologia/2quincena11/index_2quincena11.htm
- Relacions tròfiques als ecosistemes (Projecte EDAD): http://recursostic.educacion.es/secundaria/edad/4esobiologia/4quincena10/4quincena10_contenidos_2d.htm
DESCARGAS: