L’estructura de les plantes
Per fer una classificació científica de les espècies vegetals, necessitem uns criteris que ens permeten diferenciar-les. Al regne vegetal, els botànics fan servir com a criteris comuns la presència o absència d’una estructura dividida en arrel, tija i fulles (corm), la presència de vasos conductors o la producció de llavors o espores. A un segon nivell s’utilitzen com a criteris de classificació la forma de l’arrel, la morfologia de les fulles, de les tiges i, sobretot, de la flor i el fruit. Anem a practicar amb alguns d’ells.
- L’estructura del corm (Projecte Biosfera): http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/1ESO/reino_vegetal/contenido4.htm#
- Les parts de la planta /Projecte EDAD): http://recursostic.educacion.es/secundaria/edad/1esobiologia/1quincena12/index_1quincena12.htm
Estructura de les plantes:
2) Per poder determinar i classificar les plantes heu de conèixer la terminologia que s’utilitza a les guies de plantes. Així, per poder familiaritzar-vos amb aquesta terminologia, treballareu el següent Taller de fulles.
3) A més, heu de portar a classe diferents fulles arreplegades pel carrer, procurant que siguen les que es troben al terra o que, a arrancar-les, no espatllem la planta. Cada grup portarà 4-5 fulles.
Aneu a classificar-les amb aquestes claus visuals. Us repartireu la feina, us intercambiaréis els fulls i cada un / a de classificar les 4 fulles que li hagin correspost. Per a això disposarà (o dibuixarà) el full en un foli i, a sobre d’anotar amb retoladors on s’observa els diferents criteris de classificació. Després ho explicarà als altres i entre tots aportareu idees per arribar a un acord.
Les tiges són també un bon criteri a l’hora de classificar arbres. Anem a entrenar-nos observant primer aquesta classificació de les escorces d’alguns dels arbres ornamentals que podem trobar a la població.
Aquest treball d’ampliació es realitzarà en grup. Cada grup buscarà a Internet fotografies dels següents arbres i identificarà els seus troncs i el seu tipus de fulla. Col·locareu els resultats en un mural virtual amb Padlet (veure l’exemple més baix). El mural es valorarà amb aquesta rúbrica per avaluar un mural virtual.
Arbres: Eucaliptus, roure, castanyer d’Índies, auró, xiprer, til·lus, plàtan de passeig i bedoll.
Clasificando plantas con Linneo. CSIC
- Herbarium
- Botanical
- Arboles ornamentales
- Tree bark
- Infojardin
- Las plantas
- las plantas y los hongos
- Arboles
- Frutos
- Gure zuhaitzak
- Zonas verdes urbanas: 36 parques a estudio
- Arboles singularesEuskadi
- Herbario UPN
- Real Jardín Botánico
- Proyecto Flora ibérica
- El reino vegetal (Proyecto Biosfera)
- Guía de plantas
- Clave dicotómicadel IES Villegas
- El reino de las plantas (Cuaderno de ciencias)
- La reproducción de las plantas (Cuaderno de ciencias)
- El nacimiento de una planta (vídeo)
- Clasificación de los seres vivos (IES La Zafra)
- Describimos las hojas de las plantas:
- Láminas de botánica general (I) (Aula2puntonet)
- Láminas de botánica general (II) (Aula2puntonet)
- Anatomía de una flor (IES Sotomayor)
- Las plantas y los hongos (Proyecto EDAD)
DESCARGAS
bg1eso_ABP_3.3.1_cidead_activitats_plantes