- Treballem en grups.
- Busquem a Internet imatges de diferents mapes d’Altea i de la Marina Baixa, a les adreces indicades.
- Ens anem a repartir el treball. Cada alumne/a tria un mapa de cada tipus i contesta les preguntes del qüestionari.
- Després ho explica als altres components del grup.
Altea:
- Altea.es
- Altea: Classificació del sòl (1:10000)
- Topogràfic d’Altea – 2003 (1:50000)
- Topogràfic d’Altea – 1952 (1:50000)
Marina Baixa:
- Visor cartogràfic de la Comunitat Valenciana
- Cicle hidrològic de la Província d’Alacant
- Història natural de la Marina Baixa (pág 27)
- Marina Baixa – Litoral (pág 7)
- Sismicitat d’Alacant
Comunitat Valenciana:
Qüestionari:
- Quin tipus de mapa és? Per què? Quina informació ens dóna?
- Què llocs interessants s’especifiquen? Per exemple, un monument, l’ajuntament, la casa de cultura, un parc, un paisatge natural…
- Té escala? On apareix? Per què serveix?
Ara treballarem amb escales. Un mapa és una representació d’un lloc, a una mida menor que la mida real. Amb l’escala sabem quant s’ha reduït la representació d’un lloc, per mostrar-lo a un mapa. En llegir un mapa, l’escala ens permet calcular les distàncies veritables del lloc.
L’escala pot representar-se de dues maneres: de forma numèrica i de forma gràfica.
- L’escala numèrica indica la proporció entre la distància entre dos llocs assenyalats en un mapa i el seu corresponent en el terreny.
Distància al mapa
——————————–
Distància en la realitat
Normalment s’expressa en relació amb la unitat, així un mapa amb escala 1:50.000 (també pot expresar com a 1/50.000) vol dir que cada cm. del mapa equival a 50.000 cm. en la realitat.
1 cm
———————–
50.000 cm
- L’escala gràfica representa el mateix que la numèrica, però ho fa mitjançant una línia recta o regle graduat. Col·locant l’escala sobre el mapa, es pot calcular la distància real existent entre dos punts.
El concepte d’escala és una PROPORCIÓ, una relació matemàtica que existeix entre les dimensions reals i les del dibuix que representa la realitat sobre un plànol o un mapa.
- Ens exercitem amb aquesta simulació amb diferents escales.
Treballem per parelles amb l’ordinador
1) Primer vam obrir Google Maps i vam localitzar Altea. Busquem l’escala en aquest mapa. Quin tipus d’escala és? Anem apropant el mapa i observant com canvia.
2) Canviem la vista a la imatge de satèl·lit.
3) Ara, busquem el Cap Negret i, amb el botó dret del ratolí, obrim el menú desplegable i seleccionem Ruta cap aquí. A continuació seleccionem la icona del carrer i, si no ho ha fet automàticament el programa, introduïm l’origen de la ruta (des de), indicant-ne IES Bellaguarda.
4) S’ha marcat una ruta amb punts blaus que possiblement no coincideixi amb la ruta que seguirem en la nostra excursió. Arrosseguem alguns d’aquests punts fins aconseguir que la ruta coincideixi amb la nostra. Podem observar que el programa ens indica la distància i el temps estimat de la ruta. També podem analitzar els detalls de la ruta i exportar-la al nostre mòbil o correu.
5) Ampliem el zoom de la imatge i l’observem en 3D. Analitzem la ruta (a les parts urbanes de la ruta també podem utilitzar Street view).
Ara treballarem en grup per fer uns càlculs sobre escales:
Resolem els següents problemes amb aquesta dinàmica:
1. Plantegem el problema i deixem els bolis al mig de la taula
2. Entre tots pensem com ho resolem
3. Quan estiguem d’acord, cada un/a fa el càlcul en el seu quadern i l’anota a la taula model
4. Es corregiran a classe amb aquesta rúbrica per avaluar problemes
1. Quina distància real, mesurada en quilòmetres, hi ha entre dues ciutats que estan separades per 40 cm en un mapa a escala 1:500.000?
2. A quants quilòmetres corresponen 15 centímetres en un mapa a escala 1:50.000? I si fos 1/500.000?
3. Si en un mapa a escala 1:50.000 dos punts estan separats per 20 cm, quants cm els separaran en un mapa a escala 1: 100.000?
4. Construir l’escala gràfica d’un mapa l’escala numèrica és 1:25.000.
5. Si en l’escala gràfica d’un mapa 1 quilòmetre equival a 4 centímetres, quin és l’escala numèrica d’aquest mapa?
Taula model:
Què em plantegen a aquest problema? | Dades que tinc | Què he de calcular | L’explique amb les meues paraules | Realitze les operacions |
1. | ||||
2,… |
Més exercicis d’escales:
Més interactius: