Continguts de BG 1r ESO treballats en aquesta seqüència:
Aquesta seqüència didàctica anem a treballar els continguts curriculars de 1r curs de l’ESO (Metodologia científica i projecte de recerca i La Terra a l’Univers) d’acord amb el Reial Decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat i en el Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, pel qual estableix el currículum i desenvolupa l’ordenació general de l’Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat a la Comunitat Valenciana.
Està organitzada en forma de projecte d’aprenentatge guiat. El tema escollit se situa en un context de ciència-ficció que afavoreix una implicació personal. Es planteja per tasques, o missions, que l’alumnat ha de realitzar posant-se en el paper d’uns personatges extraterrestres que investiguen el nostre planeta.
La idea original del «planeta Arteta» està basada en el projecte original de Pilar Etxeberria i en les WebQuest de Berritzegunes: Elvira González, Inazio Mentxaka, Elena Martínez i Francisco Ezquerro. L’adaptació a la normativa de la Comunitat Valenciana ha estat realitzada per Pako Simarro, cap del Departament de Biologia de l’IES Bellaguarda, d’Altea.
Fonaments metodològics:
- És un projecte d’aprenentatge guiat i es divideix en una sèrie de tasques encaminades cap a un producte final.
- A cada tasca es proporciona la seqüència d’activitats i els recursos necessaris perquè l’alumnat puga construir el seu coneixement de forma autònoma. S’aprèn «fent», el docent es converteix en entrenador de l’aprenentatge, proporcionant sempre exemples, orientacions, ajuda puntual quan és necessari etc.
- L’alumne i alumna té oportunitat d’aprofundir amb tasques extra d’ampliació.
- S’usen recursos variats per atendre diferents estils d’aprenentatge.
- S’utilitzen activitats complexes que desenvolupen competències (científica i matemàtica, comunicativa, social…).
- S’introdueixen activitats per al desenvolupament de l’aprenentatge, la creativitat i el pensament crític: ús d’aplicacions web, desenvolupament d’idees, planificacions, debats, valoracions, presa de decisions…
- La competència digital es treballa de forma constant i natural en tot el procés.
- Es treballa sempre en grups cooperatius, amb dinàmiques estructurades perquè tots hi participen.
- Encara que les tasques es realitzen en grup, el portafoli és individual. D’aquesta manera, a més que cada alumne i alumna ha de implicar-se en el grup, també pot obtenir més punts al personalitzar el seu treball, ampliar-lo etc.
Avaluació:
- L’avaluació es fa de forma contínua, per mitjà de llistes de control i rúbriques, tenint en compte els criteris d’avaluació.
- Quinzenalment és convenient dedicar uns minuts a que cada estudiant faça una petita reflexió, mitjançant un «diari d’aprenentatge». El resultat, els seus dubtes o dificultats, serà recollit pel docent perquè el feedback siga continu.
- És convenient valorar també el treball individual (presentació de tasques, tasques d’ampliació) i la cooperació en grup.
- Al final del projecte es planteja una autovaloració grupal del treball realitzat amb l’objectiu d’obtenir conclusions de millora.
- La qualificació ha de ser equilibrada.
- També es realitza una avaluació final, a manera d’examen, en el qual cada alumne puga demostrar el desenvolupament de les competències i la comprensió dels continguts del tema.
Continguts
Bloc 1. Metodologia científica i projecte d’investigació
- El coneixement científic com a activitat humana en contínua evolució i revisió, vinculat a les característiques de la societat en cada moment històric.
- Contribució de la ciència a la millora de la qualitat de vida i a l’adquisició d’actituds crítiques en la presa de decisions fonamentades davant els problemes de la societat.
- Característiques bàsiques de la metodologia científica. L’experimentació en biologia i geologia.
- Utilització del llenguatge científic i del vocabulari específic de la matèria d’estudi en la comprensió d’informacions i dades, la comunicació de les pròpies idees, la discussió raonada i l’argumentació sobre problemes de caràcter científic.
- Recerca, selecció, registre i interpretació d’informació de caràcter científic.
- Identificació de preguntes i plantejament de problemes que puguin respondre mitjançant investigació científica, formulació d’hipòtesis, contrastació i posada a prova a través de l’experimentació.
- Aplicació de procediments experimentals en laboratori, control de variables, presa i representació de dades, anàlisi i interpretació dels mateixos. Maneig acurat dels materials i instruments bàsics del laboratori i respecte per les normes de seguretat en el mateix.
- Elaboració de conclusions, redacció d’informes i comunicació dels resultats.
- Aplicació de les pautes del treball científic mitjançant la planificació i posada en pràctica d’un projecte de recerca en equip sobre el medi natural.
Bloc 2. La Terra a l’Univers
- L’univers. Principals models sobre el seu origen. Algunes explicacions històriques del problema de la posició de la Terra en l’Univers.
- Característiques del Sistema Solar i dels seus components.
- El planeta Terra. Característiques. Els moviments de la Terra i les conseqüències (estacions, dia i nit, fases de la Lluna, eclipsis, marees).
- Representació i interpretació de les diferents escales en l’Univers.
- Mètodes d’observació del firmament. Interpretació de fenòmens relacionats amb el moviment de la Terra i de la Lluna.
- La biosfera. Característiques que van fer de la Terra un planeta habitable.
Criteris d’avaluació
1. Comparar les idees principals sobre l’origen de l’Univers i el Sistema Solar desenvolupades per la humanitat al llarg de la història, i identificar les seues implicacions científiques i socials per tenir una visió crítica sobre l’evolució del pensament científic respecte a aquest problema. Descriure raonadament algunes de les observacions i procediments científics que han permès avançar en el coneixement del nostre planeta i del lloc que ocupa a l’Univers, subratllant la seua articulació en teories astronòmiques, així com la repercussió social de les mateixes.
1.1. Cerca, selecciona i organitza informació sobre les teories astronòmiques així com sobre els seus protagonistes.
1.2. Participa en la planificació de la tasca, assumeix el treball encomanat, i comparteix les decisions preses en grup.
1.3. Distingeix el que és una simple opinió de l’evidència basada en proves concretes.
1.4. Descriu el funcionament d’algunes aplicacions tecnològiques i la seua utilitat per al coneixement del nostre planeta i de l’Univers.
2. Descriure l’estructura i característiques dels components del Sistema Solar, relacionant-les amb la seua posició, i diferenciar els moviments de la Terra i la Lluna interpretant l’existència de fenòmens astronòmics observables diàriament.
2.1. Explica l’organització del Sistema Solar.
2.2. Comprèn les diferències entre el geocentrisme i l’heliocentrisme, identifica la posició de la Terra en el Sistema Solar i valora el canvi conceptual i metodològic que suposa l’aparició de l’heliocentrisme.
2.3. Descriu alguns fenòmens naturals, com la durada dels anys, el dia i la nit, els eclipsis, les fases de la Lluna, les marees o les estacions, amb claredat i ordre.
2.4. Justifica raonadament aquests fenòmens a través de la interpretació dels moviments relatius de la Terra en el sistema solar.
2.5. Utilitza esquemes i models gràfics senzills que expliquen els moviments relatius entre la Lluna, Terra i Sol.
2.6. Precisa les característiques del planeta Terra que permeten el desenvolupament de la vida a ell i valora la possibilitat de l’existència d’altres llocs amb característiques similars.
Estàndards d’aprenentatge avaluables
1.1. Identifica les idees principals sobre l’origen de l’Univers.
2.1. Reconeix els components del Sistema Solar i descriu les seues característiques generals.
3.1. Precisa quines característiques es donen al planeta Terra, i no es donen en els altres planetes, que permeten el desenvolupament de la vida en ell.
4.1. Identifica la posició de la Terra en el sistema solar.
5.1. Categoritza els fenòmens principals relacionats amb el moviment i posició dels astres, deduint la seua importància per a la vida.
5.2. Interpreta correctament en gràfics i esquemes, fenòmens com les fases lunars i els eclipsis, establint la relació existent amb la posició relativa de la Terra, la Lluna i el Sol.
Criteris de qualificació
• Portafoli d’activitats (Quadern de bitàcola estel·lar): 2,5 punts
• Informe general individual: 2,5 punts
• Examen: 5 punts